…ليش عايش؟ تجمع مصاري؟ تتجوز؟ يصير عندك أولاد؟ تصير شخص مشهور؟ تصير بروفسور؟

شغلة بتجنن… ليش عايش؟ شو هدف حياتي؟ المشكلة أنه حتى لو  وضعنا أهداف وحققناها، شعورنا بالسعادة، كم سيدوم؟ ساعات؟ أيام؟ أسابيع؟ بالنهاية، دائما هناك شئ أفضل… ستكون حياتك أفضل وأكثر سعادة لو حصلت عليه… ثم لو حصلت عليه… نفس القصة مرة ثانية… هناك شئ أفضل مرة أخرى… وهذه الحلقة المفرغة لن تنتهي…

بالنهاية، تجد تسأل نفسك مجددا ومجددا: لماذا يجب أن أستمر في الحياة؟ ما دام كل الأهداف التي سأضعها وأحققها لن تجلب لي سوى سعادة مؤقتة ونسبية؟

أعجبني المقطع التالي من الترتيلة/الأغنية التالية:

الله عنده خطه كبيرة… كتير كتير
لكل واحد على ها الدنيا… كبير صغير
 

12 responses to this post.

  1. Posted by carl gordon on 12/30/2012 at 22:00

    Beautiful! Precious! I didn’t need to understand Arabic language to understand the beauty and delight of this shared moment. Thanks for posting. 🙂

    Reply

    • ha ha ha 🙂 🙂 🙂

      Actually, the wedding this is what I should be posting about. But in reality, I was more fascinated by the words of the song that the groom devised. My post was about what our aim in life should be? Money? Getting Married? Having children? Educational degrees? After all, these goals, once achieved, in my opinion, would bring temporary happiness. Immediately, you will be setting up other goals. As a result, the question that I raised, why should I live then? The singer provides a good answer for that in the song he devised:

      God has a big plan… Very big
      For everyone on this earth… Big or small… (An Adult or a child)

      Reply

  2. Posted by anyone on 01/03/2013 at 07:58

    والله يا صديقي نفس التفكير
    كل شي بهالدنيا مؤقت (من فرح وحزن) ما رح يدوم اكثر من ايام معدودة
    الواحد مش عارف شو بده بهالحياة
    وموضوع الخطة انسالي اياه

    Reply

    • لكنني “يا صديقي” لم أنتبه لنقطة إيجابية أنت ذكرتها… مثلما السعادة مؤقتة، لذلك يفترض أن الحزن كذلك أيضاً! بس أكيد أصعب شوي!

      بالنسبة لموضوع الخطة فأتوقع أنها زي موضوع ها الشغلة “مكتوبة إلي”. مثل مريض ما بده يوخذ دواء الضغط وحكى إلي مرة: “ليش بدي أوخذ دوا؟ كل شئ الله كاتبه وما بنقدر نعدل عليه”.

      الخطة التي يتحدث عنها فارس أبو فرحة تتبع نفس المبدأ… قد تكون مكتوبة ولا يمكنني التعديل عليها…

      ما يجمع “القدرية” ووجود “الخطة” مع بعض هو أن الإنسان لا يعرف ما هو مكتوب/مخطط مسبقا. لذلك! يعني، زي واحد بده يعمل عن فحص جيني للكشف عن إحتمال إصابته بسرطان معين وذلك حتى يأخذ إحتياطته (طعاام، عمليات، نمط حياة، دواء، إلخ.). ما فائدة هذا الفحص إذا لم يعرف المريض نتيجته سلبا كان أو إيجابا؟

      لذلك، ما دمت لا أعرف ما هو مكتوب لي أو مخطط لي، فما فائدة هذه المعرفة أنه هناك شئ مكتوب أو مخطط له مسبقا؟ بالنهاية، يصبح الأمر أنك تعيش لأنك “تؤمن بما لا يرى” و”ترجو ما يؤمل” من مستقبل يجلب سعادة حقيقة ويجعل لحياتك معنى ما!

      ممكن أي شخص ينسى موضوع ليش عايش؟ بس لمتى؟

      Reply

  3. Posted by Mustafa Abdullatif on 03/14/2013 at 17:52

    Things do not work in such way ( in my humble opinion ) ,,
    when you put a goal in your life there should be an idea in our mind ,,
    There is no such thing called I did it or it is done ,,, Goals are meant to be improved.
    In this moment when you realize that you had done what you want you simply are digging a shortcut pathway of failure .

    as an Example if i say I wanna be a good or a great doctor ,, there is no defined definition of the word Good doctor ,, it is a continuous dream and goal

    Reply

    • Thank you for your insight. If someone had put goal in his/her life, then doesn’t this mean that there is an idea behind it in his/her mind?

      I like the idea of putting the goal of being a “good doctor” being to be continuous goal. But, how much “good” you should be in order to be happy? Certainly, a specialist is better than a GP, and a consultant is better than a specialist… This is what I meant! Whenever you achieve a goal, then you find yourself needing to move up to a higher level because it is better!

      Continous dreams and goals… Does this mean I will never be happy? Some might argue that during this journey you should try to be happy… But, isn’t the happiness of a consultant more than that of a GP?

      The idea that your goals need always to be improved is what I am talking about as a source for being unhappy! There is always something better than what you have achieved!

      Reply

  4. pop accept islam?

    Reply

  5. i want to know that pop adopt religion holi islam is it right ? please tell me
    sayedubed
    open sr. journalist
    udaipur rajasthan
    09461346211

    Reply

  6. Posted by Ahmad on 11/20/2013 at 01:40

    ما المقصود بالخطة ؟
    ومهما كانت الخطة النهاية واحدة
    اتمنى ان توضح وجهة نظرك من هذا الموضوع !!

    Reply

    • نعم النهاية واحدة… وكلن الطريق إلى النهاية مختلفة لكل شخص. “كل الطرق تؤدي إلى روما” ولكن هذا لا يعني أن كل شخص وصل إلى روما وصل من نفس الطريق. وبالتالي، مر بنفس الصعوبات أو المفاجئات أو الإكتشافات… هذه لا يعني أ، الكل حقق شئ ما خلال الرحلة… هذا لا يعني أن الككل كان سعيدا خلال الرحلة… هذا لا يعني أن التاريخ سيذكر كل من سار في هذه الرحلة…

      الخطة هو أن يكون معنى لحياتك! من وجهة نظر الدين طبعا! الإنسان ليس هنا ليأكل ويشرب وليكون له أولاد وبيت وسيارة… الأمر أكبر من ذلك! لذلك، فأعتقد أن المتدينين يمكنهم الإرتياح لعلمهم أن الله خلقهم لهدف.

      بدون هدف… أتوقع أن لا معنى لهذه الحياة! سواء أن الهدف أتيت به من فهمك لدين معين أو هدف وضعته أنت لنفسك…

      Reply

Do you have anything to say? عندك إشي تحكيه؟ (Unless you are posting spam or using aggressive language, I will publish your comment whether I like it or not)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s